Reisdag 13 - rond Mandalay

3 november 2017 - Mandalay, Myanmar

Naar Mingun gevaren. Mingun is een schiereiland in de Iriwaddy rivier.
De bedoeling was dat daar de grootste stupa ter wereld ging komen, maar door de dood van de koning begin 19e eeuw is dit grote bouwwerk nooit afgeraakt, enkel de voet - wat op zich al heel indrukwekkend is!

Een beetje verder staat / stond de grootste luidende klok - ondertussen heeft China deze titel afgesnoept.

Erna naar Hsinbyume: een witte pagode die precies uit roomsoezen bestaat: knap! We zijn al een aantal keren aangesproken om foto’s van ons te trekken, sommige mensen willen ons ook aanraken. Ook hier vroegen 2 meisjes een foto, beetje later stonden alle vrienden/familie rondom ons om mee op de foto te kunnen.

Het is ontzettend druk, buiten de toeristen, zijn er ook veel Birmezen die naar Mingun komen. Bij een feestdag hoort een bezoek aan de pagode. Het is Full Moon festival. En vandaag is het ook geschenkendag/donatiedag. Op alle mogelijke manieren wordt er geld voor boeddha opgehaald. Je geeft wat in je mogelijkheden ligt.
Full Moon is de 2e grootste feestdag na het waterfestival (april). Full moon luidt het einde van het regenseizoen, waterfestival de start van het regenseizoen en tegelijkertijd de start van een nieuw boeddhistisch jaar.

Op de terugvaart zagen we een ponton hout drijven: zo wordt hout getransporteerd: hout wordt samengebonden en drijft zo de rivier af tot de verkoopplaats.

Naar Senguin gaan lunchen, bedoeling was om daar nog een pagode te bezoeken, maar de tijd ontbrak.

Dit is het begin van het droog seizoen, van zodra de zandbanken in de rivier Iriwaddy vrij komen, verhuizen de mensen en dieren die nu aan de oevers wonen, naar die zandbanken.

Gestopt aan een pagode met zicht op senguin, de rivier en brug. Erna in een plaatselijk cafétje iets gedronken. Café was dicht maar eigenaars kende Ivo. Kinderen kwamen langs voor donatie dag, kregen ook snoep, andere jongeren hadden een levensgrote schildpad gemaakt en kwamen daarmee langs, volwassene liepen in een stoet, man was als vrouw gekleed, iemand als geest. Dit alles om geld in te zamelen.

Richting U-Bein brug - brug volledig in teak hout. Plek voor mooie foto’s, dit denken zoveel andere toeristen ook, en door donatie dag was het nog extra druk.
De boot op naar de andere kant van het meer om dan zo terug te wandelen en de zonsondergang te bewonderen. Ook hier werden we aan gesproken om foto’s te trekken van ons. Op het einde van de brug was het zo druk dat het echt drummen was.

Erna gaan eten en terug richting hotel. Aangezien Mandalay op cultureel vlak veel te bieden heeft, is er mogelijkheid om naar een dans voorstelling te gaan of naar poppen theater, of naar een voorstelling van Mr Moustache - 2 broers, 3e broer is gestorven, die een satire brengen over het leven in Myanmar. Ze zijn hiervoor al opgesloten in de gevangenis maar deze voorstellingen worden nu wel toegelaten.
We zijn ‘s avonds moe en gaan niet meer op stap.

1. Johan Vansteelant:
    5 november 2017
    Mooie foto's!
  2. Jeroen Ameel:
    5 november 2017
    Ferm reisverslag. Leuk om te lezen en naar de foto's te kijken. Amuseer je daar.