Reisdag 14 - naar Monywa

4 november 2017 - Monywa, Myanmar

Zaterdag

Tijd vliegt, da’s zeker! Reis verloopt heel vlot. Ik geniet! Welk gevoel Myanmar mij geeft? Mensen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Birmezen is een volk dat berust, ze zijn heel devoot. Dit is heel hard opgevallen tijdens het full moon festival.

We zijn net buiten Sagaing gestopt bij een tempel die op een vrouwenborst lijkt (Kaunghmudaw paya) gebouwd in 1636. Rond de tempel is er markt, altijd leuk om er doorheen te lopen. Geeft toch een gevoel weer hoe mensen leven. Mensen blijven offeren naar aanleiding van het full moon festival.

Door een dorpje gereden dat bekend staat voor zijn aardewerk: aardewerk wordt hier anders gemaakt dan bij ons: aardewerk wordt niet gedraaid maar geklopt, erna worden de potten in brand gestoken met rijst stro.

Landschap is veranderd en is meer dor. Hier wordt sesamzaad, soyabonen en peanuts gekweekt. Dit laatste groeit zoals aardappelkruid, onder de grond dus.

Op weg naar Monywa gestopt bij Bodhi Tataung, vertaling: 1000 boeddha’s. Er zijn er inderdaad immens veel, maar de publiekstrekkers zijn een liggende en een rechtstaande boeddha. De rechtstaande is de 2e hoogste ter wereld, hoogste staat in China. Hoogte boeddha = kathedraal van Antwerpen. Ze zijn ondertussen ook een immens grote zittende boeddha aan het maken. Hopelijk lukt het om foto’s op te laden, het internet is hier niet zo straf.

Onder het motto ‘eentje is geentje’ reden we na de lunch door naar Thanboddhay paya, een pagode met net geen 6 miljoen boeddha’s! In de muren zijn minuscule nissen met telkens een boeddha. Aan de overkant was er een uitkijk toren, enkel toegankelijk voor mannen. Reden is om de vrouw te beschermen tegen ongepaste manieren, Vb onder de rok kijken. (Mmm, ik ben niet echt akkoord met de uitleg, uitsluitingen worden uitgelegd als bescherming...) ik ben toch naar boven gegaan en kreeg de opmerking dat de toren ‘men only’ was.

Aangekomen in onze overnachtingsplaats, Win unity resort, met zwembad! Zalig wat baantjes trekken en erna aperitieven in de poolbar in het water.

Avondeten was in een restaurant aan de overkant van het hotel en lag op het meer. De muggen vonden tegelijkertijd ook een feestmaal.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hilde:
    7 november 2017
    Tof reisverslag Karen! En, zo ken ik je, vrouwen niet toegelaten, maar dat kennen wij niet hé!😀
  2. Kurt:
    7 november 2017
    schande...vrouwen niet toegelaten en toch naar boven gaan,shame on you :-)
  3. Ruth:
    7 november 2017
    Wat een geweldige reiservaringen, dat is altijd genieten!!
    Heb je je rokje aangetrokken om naar boven te gaan?