Reisdag 15 - op weg naar Bagan

5 november 2017 - Bagan, Myanmar

Zondag

Vroeg op weg naar Bagan, iets na 8u vertrokken. Landschappen zien er exotischer uit voor mij: veel palmbomen, geeft toch een andere sfeer.
Voorbij een gebied gereden waar ze zink en koper uit de grond halen op een primitieve manier. Hier wonen zeer arme mensen.
Na 1,5 u rijden aan Hpo Win Daung complex gestopt. Het was even moeilijk te bereiken: door het full moon festival waren alle kraampjes nog niet afgebroken. Met de bus er doorheen was niet evident!

Hpo Win Daung is een grottencomplex, gebouwd tussen de 14e en 18e eeuw, vol boeddha’s en muurschilderingen. Bepaalde delen deden mij aan Petra, Jordanië denken.
We waren de enige niet lokale mensen en hadden toch wat bekijks. Ook hier nog veel volk op de been om nog te offeren voor het full moon festival. Vrouwen en meisjes dragen op deze site een mooie bloemenkroon. Site staat ook bekend voor zijn apen. Gelukkig waren deze beestjes niet al te agressief.

Van hier was het nog 4u rijden naar Bagan. De chauffeur kende een short cut: gewoon even een aardeweg in draaien... ja, we zijn wel op stap met een bus?!?
Route ging dwars door velden, wel niet te fotograferen door de hobbelige staat van de weg. Een paar ossenkarren moesten ook uitwijken.

Bagan kende in dezelfde periode (11e en 13e eeuw) als een paar andere grote sites in Zuid-Oost Azië: (Ayuthaya, Thailand; Angkor What in Cambodja; Wat Phu in Laos) zijn hoogtepunt. Door grootheidswaanzin is deze site in de 13e eeuw in handen gevallen van de Mongolen.

Bagan is zeer uitgestrekt en verspreid. Er staat een tempel in de tuin van het hotel.
Site bezoek is voor morgen nu eerst genieten: hotel heeft 2 zwembaden en happy hour om 16u.

‘s Avonds in de buurt van het hotel gegeten.