Reisdag 16 - Bagan

6 november 2017 - Bagan, Myanmar

Maandag

Vroege start vandaag: om 5u15 werden we met een paardenkoets opgehaald om naar de zonsopgang te gaan kijken in het decor
We waren niet alleen: in de pikdonker toekomen aan een tempel (Buledi)- nee, we hadden ons Bagan site toegangsticket niet mee - we wilden zo snel als mogelijk een plaatsje bemachtigen. Hup, in snel tempo de tempel opgeklauterd en dan beseffen dat je hoog zit op een steile wand. Bon, eraf geraken is een probleem voor later.

Het wachten vond ik spannend, wel minder magisch dan ik gehoopt had: er was echt veel volk. Ook een bende Amerikaanse studenten die nog redelijk zat en luidruchtig waren. Er kropen er 3 op een torentje van de tempel: niet echt een goed idee, vond ik. Niet alles is nog stevig. En ook op een versiertorentje klim je niet. Maar kom, toch even voor mezelf de knop omgedraaid. Ik was daar om naar de zonsopgang te kijken, de rest was bijzaak. Het wachten werd beloond. Het geeft toch een speciaal gevoel om de natuur te zien ontwaken en zon te zien verschijnen in het decor van Bagan, tussen alle tempels / ruïnes.
Een beetje later zagen we ook luchtballonnen opstijgen, Bagan is bekend voor zijn ballonvaarten. Volgens de Lonely Planet, is Bagan de enige plaats ter wereld waar je een ballonvaart moet doen. De prijzen zijn er ook naar.

Rond 7u zijn we terug gekeerd naar het hotel. Na het ontbijt begon het bezoek aan Bagan met e-bikes, eigenlijk een elektrisch scootertje. Kei leuk!
Eerste halte was een ‘lacquerware’ fabriekje. Lacquerware is bamboe dat behandeld wordt door sap van de ‘lacquer’ boom. Ze maken hier gebruiksvoorwerpen: potjes, plateau’s, borden, kommetjes en ook vazen, zakdoek houders,...Per laag dat er aangebracht wordt, moet het product 1 week drogen. Er worden tot 24 lagen aangebracht. Een lang proces dus. De eigenaar gaf geanimeerd uitleg. Hij heeft ook al Obama ontmoet bij 1 of andere top.

Terug de scooter op en tempels gaan bezoeken.
Eerst de Shwezigon pagode, indrukwekkend! Hier huizen de 37 ‘nats’ (geesten) erna de Htilominlo, Ananda pahto - 4 grote boeddha’s geplaatst in de 4 windrichtingen - Mahabodhi tempel - Indisch geïnspireerd - en Bupaya (eierdopje) stonden op het programma. Deze laatste tempel ligt aan de oevers van de Iriwaddy rivier.
Allemaal indrukwekkend en ook mooi op hun manier. Onderweg hebben we geluncht.
Nats = geesten bepalen het leven van de Birmezen. Zij willen de geesten goed gezind zijn.
Het zwembad was een aangename afsluiter en afstoffer van de bezoeken.
Bagan ligt in een zandvlakte. Met de e-bike was het niet altijd even evident om door het zand te rijden. Met wat gas bijgeven lukte het wel.

‘s Avonds in de buurt van het hotel gegeten.