Reisdag 17 - Mount Popa

7 november 2017 - Bagan, Myanmar

Dinsdag

Rond 9u vertrokken naar Mount (berg) Popa. Een ritje van een paar uur.
Droog en redelijk dor klimaat (semi woestijn klimaat).
Bagan heeft een redelijk droog klimaat doordat de regen gestopt wordt door Victoria berg.
In deze regio wordt suiker palm en ‘dragon’ fruit gekweekt.

Ondertussen wat uitleg gekregen over de gezondheidszorg in Myanmar.
Kindsterfte is hier hoog.
Deze is zoals in verschillende landen in de regio ondermaats. 2 jaar studeren en je bent dokter, 6 maanden studeren voor apotheker. Dokter heeft ook geen apparatuur. Ivo had een oorstop, dokter in Myanmar zag dit totaal niet. Geneesmiddelen zijn niet goed.
Er is geen ziekteverzekering. Als je bv je been breekt, heb je gewoon brute pech.
Birmezen nemen een zakje kruiden, plakken plakkers op hun hoofd, of krabben zich (de huid wordt zo verlucht, volgens hen).
In het verleden is dokter Beaucourt en zijn team langs geweest om bepaalde operaties uit te voeren.

Langs de weg verschijnen bedelaars: mijn hart breekt. Het waren vooral oudere mensen die aan het bedelen waren.
Wat er wel gedaan wordt, is aan de mensen die de weg vrijmaken van modder, een fooi geven.

Mount Popa is een vulkaan. Wij gaan tot in het Mount Popa nationaal park, daar is er vanuit een resort een mooi uitzicht op de tempel bovenop Mount Popa. De weg er naar toe is onderbroken, we kunnen niet naar boven. Genieten van het uitzicht is ook fijn!

Op de weg terug gestopt waar ze suikerpalm verwerken. Oogst wordt uit de boom gehaald, sap wordt verwerkt tot snoep en alcohol.

Op het land zag je ook dat ze pindanoten aan het uit doen waren.

‘s Avonds in het hotel gegeten. Tijdens het eten was er een show met lokale dans. Reisgenoot Alex verjaarde, er was nog een verrassingstaart.