Dag 14 zondag - Chiang Mai

25 november 2018 - Chiang Mai, Thailand

Om 8u45 vertrokken naar de Thaise kookles, was vlakbij het hotel. Kookles begon om 9u.

Wat een super ervaring! Dieter en An kende de organisatie, echt een aanrader.
Indy was een goede en zeer gevatte en grappige lerares. We waren met 11 in onze groep. Eerst zijn we naar de markt geweest, daar kregen we wat uitleg over de verschillende soorten noodles, specerijen en groenten. Terug op school kregen we uitleg in de tuin over kruiden en konden we alles proeven. Bij 1 kruid zei Indy, proef maar een klein beetje, we hebben niet genoeg toiletten.

Dan het echte werk, we maken vandaag 5 gerechten, bij de introductie moesten we onze keuze doorgeven: 1 stir fried /roergebakken gerecht, 1 soep, spring rolls, curry pasta, en 1 curry.

We begonnen met het stir fried gerecht, ik had voor pad thai gekozen, een klassieker in de Thaise keuken: eerst groenten snijden: ieder had zijn schort, handdoekje, kapblok en hak mes. Altijd beginnen met look, ajuin wordt hier als groenten gezien en niet zo fijn gesneden als bij ons. Als het snijwerk achter de rug was, demonstreerde Indy hoe je moest roerbakken. Iedereen had zijn eigen vuur en wok. En dan was het onze beurt, je moest goed doordoen, Indy gaf instructies hoe warm het vuur moest staan, wanneer de kruiden erbij moesten. Alles stond klaar op je kookeiland: de olie, de vissaus (wordt gebruikt ipv zout), sojasaus (is een smaak maker), ook de noedels en het ei voor de pad thai.
Dan nog je gerecht afwerken met wat koriander, pindanoten en limoen. Terug aan tafel om je creatie samen op te eten. Eerste gerecht was geslaagd!
Erna maakten we loempia’s/spring roll: eerst de inhoud bakken, dan leren rollen. Alles staat duidelijk uitgelegd in het kookboekje dat we meegekregen hebben.
Ieder bakte zijn eigen loempia.

We moesten niets opkuisen, afwassen of opruimen: dit werd voor ons gedaan, alles was zeer efficiënt georganiseerd, tijdens het eten werd alles klaar gezet voor het volgende gerecht.

Curry pasta maken was het volgende: ik had voor massaman curry gekozen, een iets mildere Indiaanse curry.
De kruiden moesten kort opgebakken worden zodanig dat de smaken vrijkwamen, dit zijn de kruiden die ik mij kan herinneren: steranijs, koriander, kurkuma, komijn. Erna alles de vijzel in en maar stampen en vooral blijven stampen. (Thuis mag alles in de blender)

Andere curry pasta’s die gemaakt werden: rode, groene en panang , is een afgeleide van de rode curry maar met pinda noten.

Wim had per ongeluk in zijn oog gewreven, Indy was er snel bij om hem te helpen, met plantaardige olie het pikante weggehaald.

We hebben dan onze curry gemaakt: vlees aanbakken, kokosmelk, aardappelen kruiden en currypasta toevoegen. Dit alles laten inkoken. Heerlijk.
Na de curry hebben we soep gemaakt, ik had voor cocosmelk soep gekozen: eerst de groenten voorbereiden en dan naar het vuur alles klaar maken.
We hebben soep en curry samen verorberd.

Uitspraken Indy, ‘smile’! Vooral als we te serieus in de potten aan het roeren waren. Kook met emotie! En als je wat hevig was: oh, teveel emotie.  ‘We geven je een kookboek, in Thai, nee hoor in het Engels!’

Iink naar de kookles:
Foto’s van zondag zijn nog niet online.

Rond iets voor 14u waren we terug in het hotel. Ik ben wat gaan rusten. Voel mij niet tip top. An is met Bart naar de markt geweest waar de locals hun gerief kopen, daar heeft Bart wel een short gevonden, 299 baht, spotprijsje!

‘s Avonds gaan eten in de buurt van de Thapae gate. Restaurant Mamory delicious is van een Nederlander. Erna nog snel naar het Hard Rock café om een pin voor mijn verzameling te kopen.

1. Ruth:
    27 november 2018
    Karen, ik ben fan van je verhalen en ervaringen!
    De Thaise gerechten zien er overheerlijk uit!
    Ik wil je kookboekje zeker eens uitlenen.
    Nog een fijne vakantie aan de hele bende!!
  2. Karen:
    28 november 2018
    Ruth,

Bedankt! Ik heb een 2e kookboekje! Je mag dit hebben.

Groet,
    Karen
  3. Jozef Vangenechten:
    28 november 2018
    Karen,
    Ik kan niet koken, maar lust wel alles wat je gemaakt hebt.
    Nog veel reisgenot en verzorg U.
  4. Sophie:
    1 december 2018
    Ziet er echt heerlijk uit :-)