Dag 7 zondag - Sukhothai

18 november 2018 - Sukhothai, Thailand

Cambodja gedeelte van de reis sluiten we af. Nu komt Thailand aan de beurt.
We vliegen vandaag van Siem Reap via Bangkok naar Sukhothai.

Om 7u richting luchthaven met het busje van het hotel. Héhé de vrouwen waren eerst beneden (ok, tot nu toe ook wel de enige keer...)

An was na een dagje uitzieken terug beter, gelukkig maar!

Check in verliep vlot, wel wat verwarring of de bagage al dan niet rechtstreeks door gaat naar Sukhothai. Aan de check in kregen we de info dat de bagage rechtstreeks doorging naar Sukhothai, bij het boarden kregen we ander nieuws: bagage ophalen in Bangkok en terug in checken. We hadden 2u tijd tussen het landen en terug opstijgen: in die periode moet alles gebeuren: immigratie, bij aankomst hebben we daar 30 min aangeschoven, check-in, bagage drop off, paspoort controle. Bangkok is geen kleine luchthaven.

Al onze Azië vluchten gebeuren met Bangkok Airways. Zij bieden iedereen toegang tot de lounge. Er is weliswaar een verschil in lounge tussen economy class en business class.

Overstap in Bangkok is verbazend vlot verlopen. Tijdens de check in hoorden we heel wat meisjes gegil en zagen we een meute passeren: een Koreaanse popgroep passeerde op de luchthaven: vorig jaar hebben we hier dit ook meegemaakt: echt zot! Stel je gegil voor maar dan 10 x erger!! An en ik gingen nog snel even naar toilet vooraleer we naar de security control gingen, alle meisjes stonden daar ook aan te schuiven en ondertussen hun filmpjes en foto’s van hun idolen aan het bekijken. Gek!

Sukhothai heeft een zeer kleine luchthaven, er is plaats voor 1 toestel. Je wordt opgehaald door een treintje, zie foto. Ook staan er wat beesten vlakbij het gebouw: zebra’s (Kurt dacht dat ik aan het zeveren was), giraffe. De luchthaven politie draagt safari pakjes. Er is geen transportband, bagage wordt afgezet in een patio. We voelden ons heel even in Afrika!

We verbleven in old Sukhothai, vlakbij de historische sites.

Iets kleins gegeten en richting het Krathong festival dat op de historische site plaats vindt. Krathong is het licht festival dat het einde van het regenseizoen viert.

We kwamen ogen tekort! Zoveel kaarsen, en verlichting! Toen we binnenkwamen stegen een honderdtal wens balonnen op. Elke tempel /ruïne was versierd, lampionnen in de bomen, kaarsen in het water, gewoonweg overal sfeer verlichting.
Over heel het park staan er stalletjes met eten, kledij, soeveniers, offertjes, prullaria. Er zijn muziek en dans optredens. Uitgedoste olifanten aanvaardden geld offers.
We waanden ons op een avondmarkt aan zee, hier mag wel niet gerookt worden of alcohol gedronken.

Een zeer gezellig festival!

In Luang Prabang, Laos hebben we 4 jaar geleden ook een soortgelijk festival meegemaakt. Beide heel mooi maar toch verschillend.

Terug in het hotel hebben we nog het vuurwerk gezien.