Reisdag 12 - Mandalay

2 november 2017 - Mandalay, Myanmar

Na het ontbijt, terug vertrokken. Vandaag verkennen we Mandalay.
Het is de eerste dag van het full moon festival. We zijn een grote groep novices tegengekomen, zij kwamen rijst ophalen bij een winkeltje.

Richting Mahamuni, 1 van de 3 meest devote plaatsen in Myanmar.
Een gigantisch boeddha waar enkel de mannen goudblaadjes mogen op plakken. Je ziet afbeeldingen van begin vorige eeuw, en je ziet de toestand van de huidige boeddha. Er is al zeker een 15 cm dikke goudlaag bijgekomen. Enkel niet in het gezicht.
Goudblad maken is niet zo makkelijk: 1 korreltje goud wordt met een zeer zware hamer volledig plat geplet totdat het zo dun is als een blaadje.

In Mandalay wordt er marmer bewerkt, ook even die coté bezocht. Mensen werken zonder enige vorm van bescherming, noch mondmaskers noch oorbescherming. En staan er niet voor open. Ivo heeft eens een hele doos mondmaskers meegebracht maar werd niet gebruikt.

Na de lunch richting koninklijk paleis: was volledig platgebombardeerd in WOII.
Witte kotjes op de daken waren voor de paleismedewerkers, zij moesten alle vogels wegjagen / neerschieten: er mochten geen enkele landen op de daken van het koninklijk paleis.

Naar Shwe-nandaw Kyaung of nog, golden palace monastry: dit was het sterfhuis van 1 van de laatste koningen: na zijn dood werd dit gebouw geschonken aan monniken. Voor mij 1 van de mooiste gebouwen tot nu toe!

Dan naar ‘s werelds grootste boek: 729 marmeren stenen waar de boeddhistische canon op staat. Echt wel indrukwekkend. Ernaast lag een soortgelijke tempel.
In het kader van ‘de laatste loodjes wegen het zwaarst’ zijn we - volgens de reisgids meer dan 1700 treden - naar boven geklommen naar de top van Mandalay hill. Onderweg verschillende boeddha’s tegen gekomen. Het uitzicht was mooi, zonsondergang ook.
Terug naar beneden was minder evident, alles gebeurt op blote voeten. Naar boven gaan was het nog klaar en kon je zien waar het vuil was, incl uitwerpselen van honden. Naar beneden was wat moeilijker, het was al goed donker.