Reisdag 18 - Bagan

8 november 2017 - Bagan, Myanmar

Woensdag

Er was ‘s morgens van 6u tot 10u een trouwfeest in het hotel. Even binnen gelopen om het koppel proficiat te wensen en ook een paar foto’tjes te maken. Wij werden ook wel gefotografeerd. Iedereen kreeg een soort van waaier als herinnering. Hier staat de naam, studies en beroep van de bruid en bruidegom op. Ook de datum en plaats van het feest.
Nu zijn er geen gearrangeerde huwelijken meer. Ouders van beide partijen willen wel financieel evenwicht. Koppels trouwen snel.
Dag 1 van het trouwfeest doe je je gelofte naar de gemeenschap, ‘s avonds ga je naar de pagode.
Dag 2 feest voor het dorp en verre familie.

Vrije dag vandaag - terug een e-bike gehuurd en nog wat meer sites bezocht.
Op het lijstje stonden
Pagode Sule Gone - Paya ,
Iza gawna pagode,
Winido tempel: deze was op slot maar Ivo wist wie de sleutel had. Mooie muurschilderingen maar deze mochten we niet fotograferen.
Ook bij een dorpje gestopt en een rondleiding gekregen en wat uitleg over het dagelijks leven: pindanoten verwerken, katoen spinnen, sigaren rollen. Bewoners vroegen geld om hen te mogen fotograferen. Voelde niet juist aan.

Dinsdagmiddag Birmees gegeten: een schotel met van alles: kip, vis, groenten, rijst. Normaal worden er verschillende schoteltjes op tafel gezet, hier hadden we per persoon een schotel. Vanmiddag bij 1 van de restaurant/stalletjes in de buurt van het hotel.

Namiddag relax momentje aan het zwembad. Rond 16u30 naar een tempel in de buurt voor zonsondergang. Ook hier waren we niet de enige, maar het was niet zo druk zoals bij zonsopgang. Dit was echt fijn!
Toen we weggingen stond de ingang vol kaarsjes en was er een trouwreportage fotoshoot bezig. Knap!

Dinsdagavond is er een Amerikaanse toeriste gestorven toen ze van een tempel is gevallen. Ik denk niet dat toeristen nog lang op de tempels zullen mogen klauteren.