Reisdag 3 - op weg naar Bago en Hpa-An

24 oktober 2017 - Hpa-an, Myanmar

Eerste dag in Myanmar. Altijd wat afwachten en aftasten. Ook benieuwd om de gelijkenissen en verschillen te ontdekken en te ervaren tussen Myanmar en de buurlanden.
Ontbijt viel goed mee: keuze tussen toast, spek & eieren, vers fruit en traditioneel ontbijt met soort soep, rijst, zeer dunne opgerolde pannenkoeken.
Om 8u30 bus op, een lange busrit voor de boeg: +/- 200 km.
Dadelijk de stad uitgereden, met de nodige files. Yangon bezoeken we later.
We bezoeken eerst het zuid oosten.
Eerste stop was een oorlogskerkhof van WOII. Veel gelijkenissen met onze bekende oorlogsgraven: blijft pakkend, en ook zinloos, zoveel jonge gesneuvelde mannen ver van huis.
Erna richting Bago waar we een paar sites bezocht hebben: Shwe Tha lyaung en ook de 4 faces pagode = kyaik pun pagode
Omdat avond 1 wel een meer dan deftig dinner was, was het nu wat op de rem staan voor de lunch: noedelsoep.
Erna terug de bus op om verder door te rijden Hpa-An. Bedoeling was om voor het duister aan te komen, maar dat is niet gelukt. Ook even halt gehouden aan een vissersdorpje. Mensen wonen en leven zeer primitief.

Onderweg moesten we halt houden voor een stoet jonge kinderen. Kids waren rond de 5 à 6 jaar, opgekleed en geschminkt en reden op witte versierde paardjes. Kinderen waren op weg naar de pagode om zich te laten inwijden in het Boeddhisme. Stoet werd begeleid door veel te luide muziek: een kleine pick up truck uitgerust met joekels van luidsprekers, en een groepje dat liedjes aan het spelen en zingen, zeg maar kwelen, waren. Je zou voor minder getraumatiseerd zijn. Wij zijn uit de bus gesprongen en mee de stoet gevolgd. Er kwam dadelijk een vader van 1 van de kinderen ons uit nodigen om mee aan de feestdis plaats te nemen. We hadden nog een te lange rit voor de boeg en hebben bedankt.

‘s Avonds gegeten in het hotel, noedels met kip.

1. Rudy:
    15 november 2017
    Een geofferde hamburger. Dat detail had ik niet opgemerkt.