Dag 13 zaterdag - terug naar Chiang Mai

24 november 2018 - Chiang Mai, Thailand

Vandaag keren we terug naar Chiang Mai. Mijn nachten zijn hier niet wat ze moeten zijn, nog wat bijgeslapen in het busje.

Eerst gestopt aan Doi Suthep, een heilige plaats voor de Thai. Ligt 15 km van Chiang Mai, op een berg. Berg is eigenlijk Doi Suthep, de tempel zelf heet Wat Phra That. Volgens de legende ligt hier ook een overblijfsel van Buddha (zoals op vele plekken). Wat betekent tempel, Phra betekent Buddha afbeelding, That betekent relikwie.
Eerste tempel dateert van eind 14e eeuw, en is uitgebreid tot een groter complex. In 1935 hebben ze de weg naar het complex aangelegd: een zeer bochtige steile route die onze chauffeur gezwind nam.

Fijne 😅 klim: meer dan 300 trappen, gelukkig in de schaduw. We zijn terug in warmer klimaat beland.

4 jaar geleden hebben we deze tempel al eens bezocht, maar ze is meer dan de moeite waard om dit nog eens te doen.

Je hebt ook een goed uitzicht over Chiang Mai.

De devotie van de Thai blijft mij verwonderen, kaarsen branden, offertjes brengen, geld doneren, bij een monnik een zegen gaan vragen. Ze lopen 3x rond het schrijn waar de relikwie van Buddha ligt, en houden bloemen vast en zeggen steeds dezelfde tekst op.

We slapen in hetzelfde hotel als ervoor.

‘s Avonds terug bij de Italiaan gaan eten, Kurt is nog naar een kickbox wedstrijd gaan kijken, Chiang Mai is het centrum van het kick boxen.
Wij zijn naar het shoppingcentrum Maya geweest. Kerst verlichting hangt reeds op, en Dieter en Bart hadden nog materiaal nodig. Bart zocht een short, zijn maat was niet voorhanden. Elke winkeljuffrouw was aan het lachen toen we de maat zeiden. Gênant maar ook hilarisch!