Reisdag 10 - Naar Shwe Inn Thein Paya

31 oktober 2017 - Inle Lake, Myanmar

Dinsdag 31 oktober

Gisterenavond op de kamer toch nog een lach momentje gehad: toen ik naar toilet ging had ik de badkamer deur toe gedaan maar er zat geen klink in de deur, ik kon dus niet meer naar buiten. Kamergenote An erbij geroepen, we vonden niet hoe de deur open moest. Lachbuien kwamen al op. Dan maar housekeeping gebeld voor hulp. Zij verschoten en probeerde de deur ook open te krijgen. Op hun beurt belden zij de klusjesdienst. 1 van de vrouwen probeerde nogmaals en het lukte! Iedereen content. Tegen dan hadden An en ik al een gigantische slappe lach. We moesten toch ook samen op de foto. Kortom, gisteren hadden we serieus wat afgelachen.

Ontbijt buffet was gigantisch en gemixte keuze: westers, Aziatisch, Japans.
Erna terug het meer op, mooi weer, mooie uitzichten, idyllische beelden, zalig cruisen: dit is de setting waarin ik mijn verslag aan het schrijven ben.
Het is een boot trip van 1u naar de tempel. Eerst op het meer, nu op kanaaltjes. Kanaaltjes zijn vrij woelig door het drukke boot verkeer.

Het was druk bij de aankomst, veel toeristen, we hebben eerst in het dorpje wat rondgehangen, voorbij een schooltje gepasseerd (zie filmpje) en zijn dan pas naar de site getrokken. Site dateert na de site van Bagan, rond 5e eeuw na Chr.
Knap! Mooi! Er zijn gelijkenissen met de stoepa’s van Kakku. Maar deze hier staan kriskras door elkaar en in het groen. Sommige zijn heel mooi verzorgd. Heel leuk om in rond te lopen en in te ‘verdwalen’.

Avonturiers uit Roeselare tegengekomen: zij rijden van Mumbai, Indië naar Bangkok, Thailand met hun eigen wagen: een tocht van 2 maanden: indrukwekkend! Zie foto’s voor hun reisroute.

Gisteren ook long-necks gezien bij 1 van de stops, dat zijn vrouwen die zich (laten) verminken door hun schouders naar beneden te laten duwen door zware ringen rond hun hals te dragen. Ik heb zo’n set ringen vast gepakt, da’s immens zwaar. Geleerd dat verminkingen in stand gehouden worden door en voor toeristen. Ik heb de keuze gemaakt om dit niet te fotograferen.

Geluncht in het 2e restaurant van de Golden Kite. Terug de boot op naar het hotel. We waren rond 15u terug.
Reisgenoot An verjaart vandaag; haar bed was super versierd: zoveel detail!

Even gerelaxed op het terras van de bungalow en dan terug richting hotel terras om de zonsondergang te aanschouwen. Was niet zo spectaculair als gisteren, maar stil staan en genieten hoort ook bij vakantie.

Het eten was een pak rustiger dan gisteren, er waren nu kleinere groepen. Zanger zong ingetogener, op een bepaald moment tokkelde hij het Belgisch volkslied.
Als dessert was er nog een mooie verjaardagskaart voor An en is het personeel komen zingen.
Terug in de kamer lag er nog een verjaardagskaart van het hotel en een bloemetje op An haar bed.

1. Kurt:
    2 november 2017
    Hoi, tof om te lezen en leuke extra die filmpjes
  2. Jeroen Ameel:
    5 november 2017
    waar zijn die vrouwen met die ringen?