Reisdag 9 - op het Inle meer

30 oktober 2017 - Inle Lake, Myanmar

Maandag 30 oktober

Ontbijt op het bovenste verdieping van ‘het hotel’ met uitzicht op het kanaal. Dit kanaal mondt uit in het Inle meer.
Na het ontbijt vanuit het hotel dadelijk de boot op richting Inle meer. 4 personen per boot.
Op Inle meer varen enkel long tail boten, dit zijn lange smalle boten, breedte van een stoel (met reddingsvest), motor is een soort staaf mixer.
Zo met de boot onderweg gaf een super gevoel. Inle meer is de ideale plek voor idyllische foto’s: vissers op hun long tail boot, mooie zonsondergangen, mooie vergezichten.

Na 25 min varen kwamen in het volgende hotel aan: het Myanmar Treasure Inle hotel, gene kak zou ik normaal zeggen, maar aangezien dit een publieke blog is hou ik het bij: meer dan dik in orde! Het hotel ligt op het meer: zeer speciale ervaring.

Onze kamer is een bungalow op het water, met een buiten douche, kei cool gewoon in openlucht douchen!, een terras met prachtig zicht (zie video). De service is top en tot in de puntjes verzorgd. Een bord met een welkomstekst en daarop koekjes, wat fruit, een gepersonaliseerd goede nacht kaartje met fijne tekst. Elke keer als we toekwamen, stond men klaar met een verfrissende handdoek en lekker drankje.

Na het inchecken vertrokken we dadelijk op uitstap met de boot. Eerste stop was een tempel op het meer. In het midden van de tempel staan er 5 boeddha beeldjes die nu ronde bollen geworden zijn door het veelvuldig beplakken met bladgoud. De plaats van de boeddha’s mag enkel betreden worden door mannen.

Volgende halte op het meer was een weverij met oa lotuszijde. Uit de stengel van de lotusbloem wordt een sterke draad gehaald. Lotuszijde voelt Iets ruwer aan, kan ook gecombineerd worden met katoen of gewone zijde. Toch even de shop ingedoken. Ze kennen wel hun prijzen.

Lunch was ook dik in orde. We hebben lekker gegeten in het Inthar Heritage house. Inthar heritage house is een non profit organisatie die de lokale bevolking actief ondersteunt.
Op het gelijkvloers worden er Birmese katten gehouden. Schone beestjes!

Na de lunch door een dorp op het meer gevaren. Kinderen mogen er naar school van zodra ze kunnen zwemmen.

Dan richting ambacht van handgeschept papier. Korte uitleg, stukken hout van een bepaalde boom worden geweekt, dan verder plat geklopt, de verkrege brei wordt in een net gespannen dat in water hangt, daar wordt water verder opgeschept, en wat versiering vb bloemblaadjes toegevoegd. Dit alles droogt uit en geeft een mooi resultaat. Er worden oa papieren paraplu’s gemaakt.

Erna richting zilversmid. Zilver wordt uit mijnen in het noorden van het land gehaald.

Op weg terug naar het hotel zagen we drijvende tuinen: hier worden groenten en bloemen gekweekt. We zagen tomaten hangen.

Terug in het hotel hebben we ons op het terras geïnstalleerd met een cocktail en de camera in aanslag. Zonsondergang was adembenemend mooi! Veel te veel foto’s getrokken!

In het hotel gegeten: het hotel voorzag animatie tijdens het eten: eerst een zanger, dan wat folklore voorstellingen uitgevoerd door hotel personeel: plots stond 1 van de opdiensters mee op het podium. Het geluid stond te hard we konden niet meer praten. Na het eten was de zanger terug aan de beurt, en in het kader van ‘if you can not beat them, join them’ zijn wij beginnen meezingen tot groot jolijt van een grote groep Thaise gasten. Van zingen, ging het naar klappen, naar met de serviet zwaaien à la ‘les lacs du Connemara’, de Thaise en Indische gasten wisten eerst niet wat ze zagen maar deden dan vrolijk mee.
De koppels die voor de rust kwamen waren eraan voor de moeite! Een versnelling hoger geschakeld met de Israëlische sirtaki. De Indiërs deden hun versie. Dikke ambiance!
Nadat de Thai waren vertrokken werd het iets rustiger. 1 van de Indiërs heeft nog mondharmonica gespeeld: indrukwekkend! Leuke avond!

1. Jolien:
    5 november 2017
    De foto van de vissers op hun boot is echt geweldig mooi!
    Het is echt leuk dat we heel je reis mee kunnen volgen dan hebben wij ook nog een langer vakantiegevoel want wij moeten morgen terug naar school :-(
    Ik kijk ook uit naar het feest van vake want dan kan je mij het allemaal vertellen.
    Nog veel plezier,
    xxx Jolien