Reisdag 8 - naar Nyaung Shwe

29 oktober 2017 - Nyaungshwe, Myanmar

Zondag 29 oktober

Ik voel me pakken beter, koorts is bijna weg. Oef! Ziek zijn op vakantie is niet leuk.

Vroeg vertrek (6u45) richting luchthaven, we hadden een vlucht naar Heho om 8u00. Was een rechtstreekse vlucht met veel toeristen. Myanmar is heel populair. Reisgenoot An is 7 jaar geleden hier geweest, deel van de reis had zij reeds gedaan en is gewoon niet te herkennen, zo gegroeid: aarde wegen zijn 2-wegsbanen geworden, tempel is helemaal ingesloten door hogere gebouwen... Kurt is in 2004 in Myanmar geweest en het verschil toen/ nu is nog groter.

In Heho stond er een busje klaar dat ons naar Kakku bracht. Een moeilijke 1u30 durende rit: smalle oneffe wegen, de bergen in, wel met mooie uitzichten (ben hier niet helemaal zeker van, heb een groot deel geslapen :-)).

Kakku was adembenemend mooi. Totaal anders dan voorheen. 2478 stoepa’s bij elkaar. Er doorheen wandelen gaf een bepaalde rust, vooral op het moment dat de wind alle belletjes op de stoepa liet rinkelen.

Geluncht met uitzicht op de site - er was maar 1 restaurant. En terug richting Heho. Op de terugweg gestopt bij het wijndomein Aythaya. Domein is in handen van Duitsers, zij hebben enkele druivensoorten van Duitsland hier geïntroduceerd. Ik was niet echt overtuigd van de wijn.

Erna verder door naar Nyaung Shwe met nog een stop in een klooster met ovalen ramen. Soms zitten er monniken voor die ramen wat hele mooie plaatjes oplevert. Er is er eentje eventjes komen zitten en begon zijn nagels te knippen, weg mystieke sfeer!

Bevolking hier is de Shan. Klederdracht is verschillend: dames hebben een hele grote sjaal sierlijk op hun hoofd gedrapeerd. Mannen dragen broeken met een lager kruis, wel niet zo laag als een harembroek.

‘s Avonds gaan eten in 1 van de 3 Golden Kite restaurants uit de omgeving.

We sliepen in de Queen Inn, de betere backpacker overnachtingsplaats.